Для вихователів


Інноваційна технологія "Кільця Луллія"

Основна ідея роботи з дидактичним посібником «Кілець Луллія» – створення педагогічних умов для освоєння дітьми розумових операцій перетворення ознак і їх значень при пізнанні навколишнього світу і для вирішення проблемних ситуацій.

    Кола Луллія - один із засобів розвитку інтелектуально-творчих здібностей дітей, розвитку мовлення. Завдання в навчанні ставляться відповідно до змісту освітньої діяльності на кожному віковому етапі.

      Перевагою дидактичного посібника "Кільця Луллія" вважаємо можливість приготувати самостійно з будь-якої лексичної теми для проведення будь-якої гри, при цьому застосовувати авторські варіанти використання.

        Також, можемо відзначити універсальність дидактичного посібника. Використовуючи лише кілька кіл, можна отримати або різні варіанти гри, або доповнення до проведеної гри. Самостійно діти грають з "Кільцями Луллія " у вільний час, закріплюючи матеріал, відпрацьований на заняттях з вихователем. Діти із задоволенням замінюють кола, комбінують завдання, намагаються самі визначити мету і хід гри. Вони багатофункціональні і формують навички співпраці, взаємодії і самостійності.

Давай познайомимось із "Чарівними кільцями Луллія"!

   Діти дошкільного віку відрізняються дивовижною допитливістю, вони відкриті і готові для пізнання. Важливо допомогти їм і направити їх мислення в потрібному напрямку, озброїти інструментом пізнання, щоб дитина була здатна активно і творчо мислити, саморозвиватися і самовдосконалюватися, накопичувати досвід пізнання і самопізнання, діяльності, творчості, осягати свої можливості, проявляти самостійність і відповідальність, свободу в поведінці.

    Чи є такий інструмент? Це ТРВЗ і методи активізації мислення. Методи активізації не завжди допомагають дитині вирішити складну задачу, але відмінно дозволяють оживити всі основні напрямки розвитку дитини: пізнавальні, емоційні, вольові. Дозволяють розкрити мислення, дати волю його уяві, фантазії, сприймати світ цілісно, системно. Допомагають сформувати екологічні поняття, розвинути екологічне мислення, полегшують розуміння взаємозв'язків в природі.

    Кола Луллія (кільця) є одним з методів активізації мислення, і одним з варіантів використання методу морфологічного аналізу, що дозволяє вести систематичний пошук нових ідей і рішень. Синтез охоплює як відомі, так і нові, неординарні варіанти, які при простому переборі могли бути пропущеними». Морфологічний аналіз-це, просто метод пошуку нових ідей і рішень, шляхом перебору варіантів, що включає в себе аналіз об'єктів і синтез нових, знайомих і небачених раніше об'єктів.

     Даний метод використовується в роботі з дошкільнятами і є дуже ефективним.

   Основоположником цього методу був Раймонд Раймунд (1235-1315 рр..) - поет, філософ, місіонер; один з найоригінальніших представників середньовічного світогляду з позитивної сторони. У тринадцятому столітті французький монах Раймонд Раймунд створив логічну машину з кіл "Кільця Луллія" - це зразок комп'ютера для слів - пізнання мови і світу в їх взаємозв'язку.

  Кільця Луллія - один із засобів розвитку інтелектуально творчих здібностей дітей, запропоноване авторами теорії розв'язання винахідницьких задач та розвитку творчої уяви для використання в дошкільних установах. Цей посібник вносить елемент гри в безпосередній освітню діяльність, а також допомагає підтримувати інтерес до досліджуваного матеріалу.

   Метод луллизма розпадається на дві частини: перша знайомить нас з операціями, які повиннна виробляти особа для здійснення відкриттів (суб'єкти); друга включає стислу енциклопедію знань, вже придбаних людиною (атрибути). Всього було шість концентричних кіл. На одних позначалися суб'єкти, на інших атрибути. Комбінацій кіл не можна було вичерпати і за тисячу років. Сучасних авторів ТРВЗ дуже зацікавив метод луллизма і вони вирішили адаптувати його до освітньої діяльності дошкільнят. Раймондо Луллій придумав пристрій, який складався з декількох кругів різного діаметра. Круги накладалися один на оден на загальний стрижень по типу піраміди. У верхній частині стрижня встановлювалася стрілка. Всі круги були розділені на однакову кількість секторів. Круги і стрілка були рухомі. Раймондо Луллій на кожний сектор ставив свої позначки. Це були і малюнки, і слова, і навіть цілі вислови. Кожний бажаючий мав можливість за допомогою комбінацій отримати будь-який текст.

    Починати доцільно із чотирьох кругів різного діаметра і з кількістю секторів від 4 до 8. До кругів на спільний стрижень додається стрілка.

     Круги Луллія можуть використовуватися не тільки як метод розвитку уяви, але й як пристрій для репродуктивної діяльності для ознайомлення з довкіллям, розвитку мовлення, математики та ін.

   Мета: уточнити знання дітей про різні галузі діяльності людей; розвивати варіативність уявних образів. Розвивати творче мислення дошкільника. Формувати асоціативність, диалектичність і системність мислення. Поступове розширення та поглиблення пізнавальних інтересів; збагачення досвіду дитини; насичення знань про різні сфери дійсності.

 Методичні рекомендації

• Круги Луллія презентуються дітям 5-6 річного віку як чарівні і загадкові круги.

• До 7 років учні справляються з тренінгами, в основі яких лежать 4 круги з вісьмома секторами на кожному.

• Тренінги на основі кругів Луллія проводять як ігрові вправи індивідуально або з групою учнів.

• Круги виготовляються з пластику або цупкого картону. Малюнки

закріплюють так, щоб їх легко можна було поміняти.

• Тренінги з кругами Луллія складаються з двох частин: I частина —реальне завдання, II частина — фантастичне завдання на розвиток уяви.

Наприклад: для дітей 5-6 років.

1 круг — зразки матеріалів (метал, тканина, скло, тощо).

2 круг — зображення будь-яких предметів, зроблених руками людей (шафа, телефон, книга, тощо).

3 круг — зображення різних місць знаходження об’єктів (квартира, вулиця, човен, тощо).

4 круг — зразки кольорів (синій, червоний, зелений, тощо).

Реальне завдання: вибрати який-небудь об’єкт, підібрати матеріал, з якого його виготовили, колір і визначити місце його знаходження (телефон —пластмаса — квартира — зелений).

Фантастичне завдання: навмання вибрати по одному показнику з кожного круга та пояснити практичне значення даного об’єкта. Наприклад, якщо під стрілкою випали такі сектори: скло, стілець, космічна ракета, червоний колір. Обговорюється ситуація: на космічній ракеті дуже необхідний скляний стілець червоного кольору, тому що... (відповіді дітей).

Очікувані результати:

•        діти вчаться самостійно придумувати завдання як реального, так і фантастичного плану;

•        складати розповіді про практичне значення і застосування об’єктів;

•        з незвичними властивостями та ознаками.

 

    Кільця Луллія - це засіб багатофункціонального характеру, для виховання і розвитку дітей по всіх розділах програми.

     За допомогою цієї гри стало можливим збагатити умови для зростаючої ролі інтелектуального розвитку дитини і його пізнавальних інтересів.            Унікальність даного посібника полягає в тому, що воно передбачає самостійний вибір дитиною теми, вчить виявляти суперечливі властивості предметів, явищ і вирішувати ці протиріччя. Ця здатність є ключем до становлення творчого мислення і розвитку інтелекту.

     Ці кола дуже нескладно зробити самим. З картону або щільного паперу вирізаються кілька кіл різного діаметру, наприклад, чотири. Всі кола діляться на 6 секторів (кількість секторів може змінюватись, але на всіх колах їх кількість має бути однаковим). У відповідності з поставленим завданням, наприклад, придумати нові види курток, заповнюються сектора на кожному колі. На самому великому колі кожен сектор позначає певний колір: білий, чорний, зелений, рожевий, синій, жовтий. На другому колі, поменше, також за секторами позначається призначення куртки: робоча, спортивна, для прогулянок, вихідна, дівоча, хлопчача. На третьому колі, ще меншому, проставляється у кожному секторі величина, розмір, форма куртки: широка, довга, вузька, коротка, тонка, товста. На четвертому колі, найменшому, позначається матеріал, з якого можна зшити куртку: бавовна, хутро, болонья, клейонка, брезент, капрон. Круги нанизуються на стрижень (шпильку, гвоздик). Для зручності користування на цю ж вісь кріпиться наглухо стрілка - покажчик. Круги повертаються навколо осі по черзі, починаючи або з великої, або з самого маленького. Стрілка вказує на можливі варіанти.

    «Кільця Луллія» можна використовувати в будь-якій організованій спільній діяльності педагога з дітьми, інтегруючи з іншими областями.

Наприклад: освітня область «Комунікація» - використовуються круги із зображенням звуків і предметів з цими ж звуками (в кінці, середині, на початку слів).

     Область «Пізнання» - круги для ігор з екологічним змістом (тварина і його житло, тварини та їх дитинчата, птиці та їх хвости, дерева та їх листя, плоди тощо), а також круги із зображенням предметів різних розмірів (більше - менше іт.д.), з цифрами (склад числа).

     Область «Читання художньої літератури» - круги із зображенням казкових героїв і їх жител або предметів.

       Існує безліч комбінацій, потрібно тільки добре пофантазувати.

Не можна не відзначити універсальність допомоги «Кільця Луллія», використовуючи лише кілька кілець можна отримати різні варіанти гри, або доповнення до використаної грі.

     Ефект гри величезний - пізнання мови і світу у їх взаємозв'язку, розвиток творчого мислення і уяви, збагачення словникового запасу, та багато іншого.

    Даний ігровий метод навчання сприяє створенню заінтересованої, невимушеній обстановки, знімає психологічне і фізичне напруження, забезпечує сприйняття нового матеріалу.

 

 

Дидактичний посібник " Кільця Луллія»

Мета: вчити дітей складати завдання на додавання і віднімання; класифікувати і встановлювати взаємозв'язки між природним об'єктом, місцем його проживання, способом харчування; вчити складати склади, слова; розширювати і активізувати словниковий запас за рахунок іменників, прикметників, дієслів; розвивати логічне мислення, уяву.

Зміст: пристосування являє собою кілька кіл різного діаметру, нанизаних на загальний стрижень (по типу пірамідки). У верхній частині стрижня встановлюється стрілка. Круги рухливі. Всі вони розділені на однакову кількість секторів. На сектора прикріплюються картинки або знаки. При вільному обертанні кіл під стрілкою виявляються певні сектора.

    Для роботи з дошкільнятами доцільно використовувати не більше 4 кіл різного діаметру з кількістю секторів від 4 до 8.

Висновок

    У даний час відбувається глобальний перегляд принципів дошкільної освіти. В системі освіти дітей дошкільного віку з'явилися нові ігри та розваги. Діти легко освоюють інформаційно-комунікативні засоби, і традиційними наочними засобами їх складно здивувати.

     Тому сучасні освітні вимоги пропонують інтеграцію освітніх областей, яка здатна зробити розвиток здібностей і умінь дітей дошкільного віку більш успішним.

    Інтеграція гармонійно об'єднує освітні області в єдиний освітній процес, що гарантує високі результати в розвитку і вихованні дітей дошкільного віку.

     Педагог повинен шукати цікаві і в той же час нескладні способи розвитку особистісних якостей дитини. Дітей важко зацікавити абстрактними поняттями і вже тим більше неможливо змусити їх вивчити матеріал, якщо мета його вивчення незрозуміла. У своїй роботі я прагну використовувати різноманітні прийоми і методи. Адже наші вихованці живуть у світі нано технологій. Діти хочуть і в освітній діяльності вивчати, використовувати, розуміти.

       Одним із сучасних і цікавих методів навчання є найдавніша логічна машина, яку автори технології ТРВЗ застосували в дошкільній освіті і назвали «Кільцями Луллія». Даний метод я використовую в роботі з дошкільнятами і знаходжу його ефективним.

      Не можна не відзначити універсальність посібника "Кільця Луллія", використовуючи лише кілька кілець можна отримати або різні варіанти гри, або доповнення до використаної гри. Дітям дуже подобається цей посібник. Вони із задоволенням замінюють самостійно кільця, комбінують завдання, намагаються самостійно визначити мету і правила гри.

      Ефект гри величезнийт- пізнання мови і світу в їх взаємозв'язку, розвиток творчого мислення і уяви, збагачення словникового запасу, і багато іншого.

      Даний ігровий метод навчання сприяє створенню зацікавленої, невимушеної обстановки, знімає психологічне і фізичне напруження, забезпечує сприйняття нового матеріалу.

"Ой весела гра в піску".


Освітні завдання: розвивати мовлення, увагу, пам’ять, дрібну моторику рук, тактильні відчуття. Виховувати інтерес до казок, естетичні почуття. Закріпити з дітьми знання змісту УНК «Колосок». Вчити відтворювати на піску характер та дії казкових персонажів. Формувати вміння слухати, розуміти й відтворювати почуття; вміння координувати рухи з мовленням. Заохочувати дітей до експериментування з нетрадиційною технікою аплікації. Сприяти збагаченню внутрішнього світу дитини позитивними емоціями.
Тип: групове
Вид:інтегроване
Інноваційні технології: сендплей
Матеріал: лотки з піском, збірка казок, ілюстрації до казки «Колосок», пальчикові фігури, шапочка Півника , миска з пиріжками, площинні форми мисок, трафарети, клей, пензлі.
Перебіг діяльності
-        Рада всіх я вас вітати , свою гру розпочинати.
Будем працювати гарно, швидко, весело і вправно.
Настрій?
Діти – Супер!
-        Погода?
Діти – Клас!
-        До роботи все гаразд!
Сьогодні ми зустрінемося з героями вашої улюбленої казки,  а якої саме дізнаємося, коли дістанемо з полички книжечку.
Вправа «Моя книжечка».
Я навшпиньки зараз стану,
Свою книжечку дістану.
Буду я її гортати
Та малюнки розглядати.
А на них живуть чудові -
Персонажі всі казкові:
Вовчик, зайчик, Їжачок,
Рак, Солом’яний бичок,
Колобок, Жар-птиця,
Мишка, Півник і лисиця.
-        Ось яку велику книжку ми дістали! Книжечку я відкриваю – казочку розпочинаю.
Стоїть у лісі хатка – солом’яний дашок,
Живуть тут мишенятка і Півник – когуток.
-        Чи впізнали ви з якої казки ці герої?
-        Пригадайте, як звали мишенят?
-        Чому у них такі дивні імена?
-        Що робив півник Голосисте Горлечко?
-        Тож яким був Півник?
-        Якими були мишенята?
-        Одного разу підмітав Півник подвір’я і знайшов колосок. Погляньте, у нас теж є колоски! Давайте допоможемо Півникові їх зібрати.
-        А мишенята не хочуть допомагати, бавляться, бешкетують. Давайте і ми трішки побавимося  і перетворимо наші пальчики на мишенят (одягають на пальчики фігурки мишенят).
Вправа на піску «Мишенята».
1.       «Мишенята стрибають». – перебирають двома пальцями обох рук.
2.       «Мишенята качаються».-  торкаються долоньками внутрішньої і зовнішньої сторони долоні піску.
3.       «Мишенята перекидаються».- кулачки вперед, назад.
4.       «Грають у хованки».- занурюють руки в пісок і витягують їх.
-        Ось які Мишенята – бешкетники. А зараз перетворимося на Півника.
1.       «Молотити». -  стукати долоньками по піску.
2.       «Борошна намолоти». -  перетирати пісок між долонями.
3.       «Насіяти борошна». – пересипати пісок із долоні в долоню.
4.       «Замісити тісто». – кулачками натискати на пісок.
5.       «Спекти пиріжки». – пальчикова вправа.
           Я печу, печу, печу –
           Діткам всім по пиріжку,
          Зверху маком притрушу,
         В піч гарячу посаджу.
          Випікайтесь, пиріжки
          У натопленій печі,
           Буду всіх діток скликати –
           Пиріжками частувати.
-        Діти, а чи почастуємо ми Мишенят пиріжками? Чому? Але Півник погодився пригостити мишенят, якщо ми з ними пограємо.
Рухлива гра «Півник - дружечок».
Діти утворюють коло. Одна дитина – Півник, інша – покупець.
Діти ідуть по колу і промовляють:
Півни. Півник – Когуток
Знайшов у дворі колосок.
Змолов борошна мішок,
Спік смачний пиріжок.
Дитина покупець:                        Півник - дружечок, продай пиріжечок!
Дитина Півник:                             Купи!
Дитина – покупець: Скільки грошей дати?
Дитина Півник:                                Називає число в межах 5.
Діти «відраховують гроші» плескаючи у долоні стільки разів, скільки вказав Півник. Якщо діти правильно відрахували, Півник дає дитині пиріжок.
-        Діти, погляньте, скільки пиріжків ми купили у Півника. Треба їх у миски перекласти.У нас є ось такі миски різнокольорові, але щоб вони були ще привабливішими давайте їх прикрасимо візерунками. Працювати будемо із незвичним матеріалом. Як Ви гадаєте що це? (пісок).Якого він кольору?
-        Візерунки будемо створювати за допомогою трафаретів та піску.
Показ прийомів роботи
1.       Трафарет прикладаємо на середину мисочки і міцно його притримуємо лівою рукою.
2.       Намазуємо клеєм вирізану частину трафарета , тобто сам візерунок.
3.       Потім намазану поверхню присипаємо піском.
4.       Коли вся поверхня вкриється піском, ми обережно знімаємо трафарет.
-        Молодці! Як працювати добре знаєте, тож до роботи!
Самостійна робота дітей.
-        Гарно мисочки прикрасили, добре попрацювали.
-        Нагадайте, з якими героями ми сьогодні зустрілися?
-        На кого б Ви хотіли бути схожими: на Півника чи Мишенят?
-        Чому?
-        Діти, пам’ятайте! Добре в світі тому жити, хто працьовитий. Я впевнена у Вас знайдеться час як для гри. Так і для роботи.


Перспективне планування на тему: "Кільця Лулія".

Перспективне планування

 

Захід

Програмовий зміст

Хто бере участь

Термін проведення

Розробити систему ігор і вправ «Кільця Луллія» наочним матеріалом для кожної предметної теми.

 

 

 

 

 

Вихователі, діти,

батьки.

Протягом усього навчального року.

Дидактична гра"Чий дім?». Бесіда

   Формувати знання про місця проживання тварин, розвивати мовлення, увагу, пам'ять, логічне мислення. Закріплювати вміння розрізняти домашніх і диких тварин, правильно називати їх, знати місце проживання, назву житла; розвивати дрібну моторику пальців рук

Дидактична гра " Чий малюк?»

Бесіда

Познайомити дітей з правилами гри. Вправляти в співвіднесенні дорослої тварини і дитинчати, в правильному утворенні назви дитинчат, використовуючи суфікси ,розвивати логічне мислення, дрібну моторику пальців рук, словниковий запас.

Дидактична гра " Хто що їсть?»

Бесіда

Познайомити дітей з правилами гри. Збагачення активного і пасивного словника. Закріплювати знання дітей про спосіб життя тварин, про їх харчування; розвивати дрібну моторику пальців рук.

Дидактична гра «Заплатки»

Бесіда

Познайомити дітей з правилами гри. Закріплювати знання кольорів; вміння співвідносити предмет і колір; удосконалювати граматичний лад мови; розвивати дрібну моторику пальців рук, увагу.

Дидактична гра "Знайди пару»

Бесіда

Познайомити дітей з правилами гри. Розвивати пізнавальну активність. Вчити співвідносити предмети на нижньому і верхньому колі за змістом, удосконалювати граматичний лад мови; розвивати дрібну моторику пальців рук.

Дидактична гра " Чия часточка?»

Бесіда

Познайомити дітей з правилами гри. Збагачення активного і пасивного словника

Дидактична гра " Чий хвіст?»

Бесіда

Познайомити дітей з правилами гри. Розвиток дрібної моторики і координації рухів рук. Збагачення активного і пасивного словника

Дидактична гра «Професії»

Бесіда

Познайомити дітей з правилами гри. Розвиток дрібної моторики і координації рухів рук. Збагачення активного і пасивного словника

Дидактична гра " Підбери за кольором»

Бесіда

Познайомити дітей з правилами гри. Закріплювати знання кольорів; вміння співвідносити предмет і колір; удосконалювати граматичний лад мови; розвивати дрібну моторику пальців рук, увагу

Дидактична гра " Підбери місце проживання»

Бесіда

Познайомити дітей з правилами гри. Розвиток дрібної моторики і координації рухів рук. Збагачення активного і пасивного словника

Дидактична гра " Знайди тінь»

Бесіда

Познайомити дітей з правилами гри. Розвиток дрібної моторики і координації рухів рук.

Дидактична гра «Величина»

Бесіда

Познайомити дітей з правилами гри. Розвиток дрібної моторики і координації рухів рук. Збагачення активного і пасивного словника

Дидактична гра " На що схоже?»

Бесіда

Познайомити дітей з правилами гри. Розвиток дрібної моторики і координації рухів рук.

Дидактична гра " Кольорові картинки?»

Бесіда

Познайомити дітей з правилами гри. Збагачення активного і пасивного словника

Дидактична гра " Підбери за кольором»

Бесіда

Познайомити дітей з правилами гри. Розвиток дрібної моторики і координації рухів рук.

 Аналіз роботи педагога.

 

 

 

 


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу