Для батьків
Зміст педагогічної роботи в інклюзивній групі.
Забезпечувати мовленнєвий супровід
діяльності (розповідати про те, що робить дитина), спонукати давати відповіді
на запитання щодо діяльності дорослого, іншої дитини, своєї власної (Що робить
вихователька? Що робить Миколка? Що робиш ти?), вчити розповідати про те, що
бачить дитина, що її вразило, відповідати на запитання про найближче оточення
(Ось кущик. А це що? — Кущик. Це гілочка. Де гілочка? — Ось гілочка. Побіжи і
покажи такий самий кущик. Як називається дерево? — Береза. Де ще береза?).
Розвивати сприймання як орієнтувальну діяльність, спрямовану на
дослідження властивостей і якостей предметів; формувати сенсорні еталони;
формувати й удосконалювати вміння дитини порівнювати предмети за різними
ознаками; навчити дитину виділяти і називати : конкретну ознаку (колір, форму,
розмір). Наприклад, малюк спочатку вчиться знаходити серед іграшок
і подавати «таку саму», як у дорослого в руці, а потім запам’ятовує назву
кольору, форми. Розвивати зорово-моторну координацію (узгодженість руху рук та очей),
вміння виділяти та пояснювати просторові співвідношення між предметами (за,
перед, над, під, далеко, близько тощо), використовувати їх у практичній
діяльності; розвивати часові орієнтації (вранці, вдень, увечері, спочатку,
потім тощо).
Розширювати розуміння смислу зверненого до дитини мовлення;
розвивати фонетичну, лексичну і граматичну сторони мовлення, комунікативну
функцію мовлення, мовленнєве дихання, фонематичний слух і фонетичний аналіз
голосних звуків і тих приголосних, які дитина добре вимовляє (Який звук чуєш?);
фонематичне сприймання — здатність розрізняти фонеми і визначати звуковий склад
слова (розрізняти слова-пароніми: коза — коса, гірка — гілка, лис — ліс, мишка
— миска тощо); формувати вміння розрізняти друковані літери.
Забезпечувати розвиток дрібної моторики пальців руки та
рухливості артикуляційного апарату за допомогою артикуляційної гімнастики, тим
самим готуючи його до вимови свистячих і шиплячих звуків (с, ш, з, ж) та звуків
л, р, які потребують значного напруження м’язів язика (піднімання язика вгору,
притискання його до верхніх зубів тощо); стимулювати дитину до вимовляння звука
р, якщо язик в’ялий і дитина не може утримувати його кінчик у верхньому
положенні, недоцільно, оскільки можна спровокувати гортанну звуковимову звука р;
у точнювати та диференціювати вимову приголосних звуків (т-д-н, п-б-м, к-х
тощо), а також свистячих і шиплячих звуків (якщо у дитини немає грубих порушень
їх звуковимови).
Розвивати відчуття музичного та складового
ритму, вчити відтворювати його, добирати ритм до груп слів з однаковою
складовою структурою та однаковим місцем наголосу (мама, тато, доня; рука,
нога,вікно, зима тощо) та ритм до речень з двох слів і відтворювати його по пам’яті (та-та та-та — Мама іде).
Формувати трудові навички, насамперед самообслуговування:
одягання, зав’язування шнурків, застібання, умивання тощо; деякі навчальні
навички: малювання, штрихування олівцем, наклеюван згинання тощо; фізкультурні:
крок, біг, стрибки, лазіння, повзання, ловіння і кидання м’яча.
Збагачувати позитивний досвід спілкування і взаємодії особливої
дитини з дорослими та її здоровими однолітками; вчити дітей відкрито і щиро
виражати свої почуття, розпізнавати зв’язки між чітко вираженим емоційним
станом і причиною, яка викликала цей стан; привчати виявляти свої емоції у
загальноприйнятий спосіб.
«Особливості розвитку та завдання виховання і навчання дітей
старшої групи. Організація освітнього процесу»
В освітньому процесі нашого закладу дошкільної
освіти використовуються такі основні форми організації дітей:спеціально
організована навчальна діяльність (заняття), ігри, самостійна діяльність дітей (художня,
рухова, мовленнєва, ігрова, трудова, дослідницька та ін.), індивідуальна
робота, спостереження, екскурсії, походи, свята та розваги, гуртки тощо. Вони
можуть бути організовані фронтально, підгрупами, індивідуально залежно
від педагогічної
мети, матеріально-технічного забезпечення закладу, професійної майстерності
педагога.
Основною формою організованої навчальної
діяльності дітей
дошкільного віку залишаються заняття з різних розділів
програми (тематичні, комплексні, комбіновані, інтегровані,
домінантні та ін.). Тривалість для дітей старшого дошкільного
віку – від
25 до 35 хвилин (в залежності від типу заняття).
Під час складання розкладу занять враховуємо
їхнє домінуюче навантаження на дитину (психічне,
фізичне, емоційне), передбачаємо раціональне чергування видів
діяльності (розумова, рухова, практично-прикладна) на
кожному з них та доцільне використання місць для
проведення занять (зокрема, спортивної та музичної зали, ігрового,
спортивного майданчика, квітника тощо).
Організована навчальна діяльність дітей у формі
занять планується переважно у першу половину дня. В
окремих випадках допускається проведення деяких занять у другій
половині дня. Це може стосуватися занять з фізичної культури,
образотворчої діяльності в групах дітей старшого дошкільного віку. Елементи
навчальної діяльності включаються також до інших форм роботи з
дітьми в повсякденні (ігри, самостійна діяльність, індивідуальна
робота, спостереження, чергування тощо).
З огляду на те, що провідною у
дошкільному віці є ігрова діяльність, гра широко
використовується у освітньому процесі нашого закладу як самостійна
форма роботи з дітьми та як ефективний засіб і метод розвитку, виховання і
навчання в інших організаційних формах. Пріоритет надається творчим
іграм (сюжетно-рольовим, будівельно-конструктивним,
іграм-драматизаціям та інсценівкам, іграм з елементами праці та художньотворчої
діяльності) та іграм з правилами (дидактичним,
інтелектуальним, рухливим, хороводним тощо).
Упродовж усього дня організовуються різні
види ігор з урахуванням віку дітей, їхніх ігрових інтересів, місця гри
в режимі дня, місця проведення, змісту попередніх і наступних форм роботи,
сезонних умов, ступеня фізичного та інтелектуального навантаження на дітей.
Переорієнтація освітнього процесу на розвиток
дитячої особистості надає особливої ваги таким формам організації
життєдіяльності дошкільника як його самостійна діяльність та
індивідуальна робота з ним.
Самостійна діяльність дітей організується
в усіх вікових групах щодня в першій та другій половині дня. Протягом
дня поєднуються різні за змістовою направленістю її види (художня,
рухова, мовленнєва, ігрова, трудова, дослідницька та ін.) та поступово
залучаються до участі в них всі діти даної групи. Зміст та рівень
самостійної діяльності дітей залежать від їхнього досвіду,
запасу знань, умінь і навичок, рівня розвитку творчої уяви, самостійності,
ініціативи, організаторських здібностей, а також від наявної матеріальної бази
та якості педагогічного керівництва.
Організоване проведення цієї форми роботи
забезпечується як безпосереднім, так і опосередкованим керівництвом з боку
вихователя.
Індивідуальна робота з дітьми як
самостійна організаційна форма проводиться з дітьми всіх вікових
груп у вільні години (під час ранкового прийому, прогулянок
тощо) в приміщеннях і на свіжому повітрі. Вона організується з метою
активізації пасивних дітей, додаткових занять з окремими дітьми (новенькими,
тими, що часто пропускають через хворобу, інші причини та гірше засвоюють
програмовий матеріал під час фронтальної роботи).
Гуртки є додатковою організаційною
формою освітнього процесу. В нашому закладі різне
профільне спрямування гуртків Вони
організуються з урахуванням інтересів та здібностей самих вихованців, запитів
батьків, наявних матеріальних умов та кадрового забезпечення.
Зміст гурткової
роботи визначається авторськими програмами, які складені керівниками
гуртків на основі власної педагогічної діяльності, вивчення досвіду
інноваційної діяльності, обов’язково узгоджується з освітньою програмою,
затвердженою МОН України, за якою працює заклад і відображається
у річному плані роботи. Гурткові заняття проводяться у другій
половині дня, у час, відведений для ігор та самостійної художньої діяльності
дітей. Тривалість їх відповідає зазначеним
вище нормам для навчальних занять, а періодичність проведення
становить 2 рази на місяць.
Освітній процес у дошкільному закладі
організовується у розвивальному середовищі,
яке утворюється сукупністю природних, предметних, соціальних умов та
простором власного “Я” дитини.
Формування готовності до систематичного
навчання та шкільного життя дітей шестирічного
віку актуалізується у зв’язку із переходом загальноосвітніх навчальних
закладів на новий зміст, структуру і тривалість навчання. Мотиваційна,
емоційно-вольова, комунікативна, фізична підготовка майбутніх
першокласників, розвиток пізнавальних психічних процесів і мовлення,
прищеплення елементарних навчальних умінь – пріоритетні
напрямки роботи з дітьми старшого дошкільного віку.
Актуальними у
освітньому процесі дошкільного закладу залишаються і такі традиційні
напрямки, які сприяють здійсненню системного підходу до формування
цілісної дитячої особистості: фізичне, розумове, естетичне,
моральне, трудове виховання. Пріоритетним питанням у вихованні
дітей всіх вікових груп та діяльності дошкільного закладу залишається фізичне
виховання. Йогоуспіх залежить від правильної організації режиму дня, рухового,
санітарно-гігієнічного режимів, всіх форм роботи з дітьми та іншихчинників.
Руховий режим впродовж дня, тижня визначається
комплексно, відповідно до віку дітей. Орієнтовна
тривалістьщоденної рухової активності малюків встановлюється в таких
межах старший дошкільний вік – до 4–5 годин. Оптимізація
рухового режиму забезпечується шляхом проведення різноманітних
рухливих, спортивних ігор, вправ, занять з фізичної культури, організації
дитячого туризму, самостійної рухової діяльності тощо. Особливого
значення надається також оволодінню дітьми системою доступних знань про
дотримання здорового способу життя, основ безпеки життєдіяльності.
Оволодіння рідною мовою і мовленням як найголовнішим засобом пізнання і специфічно людським способом спілкування залишається одним з першочергових завдань у роботі з дітьми упродовж дошкільного дитинства. Навчання мови та розвиток мовлення спрямовується на формування у дітей лексичної, фонетичної, граматичної, діамонологічної та комунікативної компетентності.
І красивий аксесуар, і родинний оберіг
Споконвіку українки носили хустку, яка вважалась символом жіночності, вірності й кохання, родинним оберегом, який передавали з покоління в покоління.Колись без хустини заміжня жінка не виходила з дому. Хустка вважалася маркером соціального стану, адже не всім по кишені були гарні, дорогі хустки.
Хустки здавна широко використовували в різних обрядах: сватання, весілля і навіть хрестини.На заручинах дівчина дарувала по хустці старостам і пов’язувала хлопцеві, якщо давала згоду на шлюб. Нареченому молода дарувала хусточку, виткану та вишиту власноруч.
Був і звичай, за яким мати молодої давала доньці хустку перед вінчанням «дівочі сльози витирати». Під час ритуалу обдаровування молодята брали подарунки і гроші через хустину.
Під час весільного обряду покривання молодої їй розплітали косу, мати (чи вінчальна матір) двічі накидала на неї хустку, але вона її скидала, лише на третій раз погоджувалась попрощатися з дівуванням.
Також у деяких місцевостях повитуха вішала хустку на хвіртку у випадку народження дівчинки.
Тож хустка супроводжувала українок усе життя. І тепер цей яскравий та колоритний аксесуар полюбляють сучасні жінки, адже він і нині в моді.
Технологія "Кільця Лулія".
Проблема
мовлення у всьому його видовому розмаїтті є актуальною в дошкільному віці. На
сьогоднішній день існує безліч методик, технологій, за допомогою яких можна
коригувати процес розвитку мовлення у дітей. Найважливішою умовою вдосконалення
мовної діяльності дошкільнят є створення емоційно сприятливої ситуації, мовного
середовища сприяє виникненню бажання активно розвивати своє мовлення і брати
участь в мовному спілкуванні. Найближча, доступна і захоплююча діяльність
дошкільнят-гра. Між грою і мовленням існує двосторонній зв'язок: з одного боку
мовлення дитини розвивається і активізується в грі, з іншого сама гра
вдосконалюється під впливом збагаченням мовлення.
Для роботи з дітьми я обрала систему ігрових завдань і вправ, створених на основі «Кілець Луллія». Свою назву винахід отримав на честь імені свого творця – Раймунда Луллія (поет, філософ, мислитель, 14 століття, Італія).Основна ідея роботи з дидактичним посібником «Кілець Луллія» – створення педагогічних умов для освоєння дітьми розумових операцій перетворення ознак і їх значень при пізнанні навколишнього світу і для вирішення проблемних ситуацій.
Кола Луллія - один із засобів розвитку інтелектуально-творчих здібностей дітей, розвитку мовлення. Завдання в навчанні ставляться відповідно до змісту освітньої діяльності на кожному віковому етапі.
Перевагою дидактичного посібника "Кільця Луллія" вважаємо
можливість приготувати самостійно з будь-якої лексичної теми для проведення
будь-якої гри, при цьому застосовувати авторські варіанти використання.
Також, можемо відзначити універсальність дидактичного посібника. Використовуючи лише кілька кіл, можна отримати або різні варіанти гри, або доповнення до проведеної гри. Самостійно діти грають з "Кільцями Луллія " у вільний час, закріплюючи матеріал, відпрацьований на заняттях з вихователем. Діти із задоволенням замінюють кола, комбінують завдання, намагаються самі визначити мету і хід гри. Вони багатофункціональні і формують навички співпраці, взаємодії і самостійності.
Діти
дошкільного віку відрізняються дивовижною допитливістю, вони відкриті і готові
для пізнання. Важливо допомогти їм і направити їх мислення в потрібному
напрямку, озброїти інструментом пізнання, щоб дитина була здатна активно і
творчо мислити, саморозвиватися і самовдосконалюватися, накопичувати досвід
пізнання і самопізнання, діяльності, творчості, осягати свої можливості,
проявляти самостійність і відповідальність, свободу в поведінці.
Чи є такий
інструмент? Це ТРВЗ і методи активізації мислення. Методи активізації не завжди
допомагають дитині вирішити складну задачу, але відмінно дозволяють оживити всі
основні напрямки розвитку дитини: пізнавальні, емоційні, вольові. Дозволяють
розкрити мислення, дати волю його уяві, фантазії, сприймати світ цілісно,
системно. Допомагають сформувати екологічні поняття, розвинути екологічне
мислення, полегшують розуміння взаємозв'язків в природі.
Кола
Луллія (кільця) є одним з методів активізації мислення, і одним з варіантів
використання методу морфологічного аналізу, що дозволяє вести систематичний
пошук нових ідей і рішень. Синтез охоплює як відомі, так і нові, неординарні
варіанти, які при простому переборі могли бути пропущеними». Морфологічний
аналіз-це, просто метод пошуку нових ідей і рішень, шляхом перебору варіантів,
що включає в себе аналіз об'єктів і синтез нових, знайомих і небачених раніше
об'єктів.
Даний
метод використовується в роботі з дошкільнятами і є дуже ефективним.
Основоположником цього методу був Раймонд Раймунд (1235-1315 рр..) -
поет, філософ, місіонер; один з найоригінальніших представників середньовічного
світогляду з позитивної сторони. У тринадцятому столітті французький монах
Раймонд Раймунд створив логічну машину з кіл "Кільця Луллія" - це
зразок комп'ютера для слів - пізнання мови і світу в їх взаємозв'язку.
Кільця
Луллія - один із засобів розвитку інтелектуально творчих здібностей дітей,
запропоноване авторами теорії розв'язання винахідницьких задач та розвитку
творчої уяви для використання в дошкільних установах. Цей посібник вносить
елемент гри в безпосередній освітню діяльність, а також допомагає підтримувати
інтерес до досліджуваного матеріалу.
Метод
луллизма розпадається на дві частини: перша знайомить нас з операціями, які
повиннна виробляти особа для здійснення відкриттів (суб'єкти); друга включає
стислу енциклопедію знань, вже придбаних людиною (атрибути). Всього було шість
концентричних кіл. На одних позначалися суб'єкти, на інших атрибути. Комбінацій
кіл не можна було вичерпати і за тисячу років. Сучасних авторів ТРВЗ дуже
зацікавив метод луллизма і вони вирішили адаптувати його до освітньої
діяльності дошкільнят. Раймондо Луллій придумав пристрій, який складався з
декількох кругів різного діаметра. Круги накладалися один на оден на загальний
стрижень по типу піраміди. У верхній частині стрижня встановлювалася стрілка.
Всі круги були розділені на однакову кількість секторів. Круги і стрілка були
рухомі. Раймондо Луллій на кожний сектор ставив свої позначки. Це були і
малюнки, і слова, і навіть цілі вислови. Кожний бажаючий мав можливість за
допомогою комбінацій отримати будь-який текст.
Основними напрямами патріотичного виховання є:
Як розважити дитину під час карантину
Так хороше святкувати з татком і мамою, так весело!
Міцна, дружна сім'я подібна до краплини роси, у якій відбивається вся багатогранність прекрасних людських взаємин. З перших свідомих кроків дитина відчуває себе часткою цілого світу, і необхідно, щоб не похитнулася ця природна віра у міць своєї родини, красу і сталість її традицій, надійність доброти, взаємоповаги, любові. На такому благодатному ґрунті легко зростають зерна сімейного миру, формуються кращі риси особистості.
Родинні свята. Як багато вони важать для дитини! Пригадаймо, як малими нетерпляче чекали на свій день народження. І справа була не тільки у подарунках, а й у тому, що це наш день, коли опиняємося у центрі уваги, коли ще міцніше відчуваємо, як нас люблять, пестять, як про нас турбуються, і батьки до цього дня готуються заздалегідь, але тут особливо важливо, як саме. Чимало хто уявляє свято лише як пишно накритий стіл, до якого з дарунками для малого сходяться родичі та друзі дорослих. Малят похапцем напоять чаєм і відправлять до сусідньої кімнати, щоб не заважали...
Ні не такими мають бути дитячі іменини. Готуватися до них необхідно тільки за активної участі самого іменинника: обміркувати, кого (чи то усно, чи то листівкою) запросити на день народження, як прикрасити кімнату, чим розважити гостей (ігри, іграшки, перегляд діафільмів, вистава лялькового театру, художні номери, музика, танці).
Звичайно ж, серед учасників свята мають бути найближчі дитині люди - батьки, дідусь, бабуся, брати і сестри. Святкове меню також треба обговорити з дитиною, доручити їй допомогти мамі по кухні, сервірувати стіл, прикрасити страви. Дарують малюкові те, що вже напевне порадує його, відповідатиме інтересам. Старших дошкільників завжди зацікавлять розвиваючі ігри, конструктори, спортивний інвентар. Програму свята також необхідно продумати детально, скласти її так, щоб якомога більше часу займало не застілля (хоча про приємний частунок, особливо тістечка, фрукти також треба подумати), а ігри, розваги, співи, тобто все, що розважить дітей.
СВЯТА У РОДИННОМУ КОЛІ
Іменини, мабуть, найприємніше сімейне свято, але в житті дитини є й інші події, які також мають стати пам'ятними.
Один з таких днів - 1 вересня, коли дитина вперше йде до школи. Там на неї чекають урочистості, учасниками яких стають і батьки. Але як добре, коли і вдома панує святкова атмосфера: листок з календаря у художньому оформленні, квіти на столі, улюблені частунки на обід, книги у дарунок. І обов'язково треба розпитати малого про його враження від першого дня а школі, привітати з початком учнівської долі, побажати успіхів у навчанні.
Сама атмосфера родинних урочистостей повинна бути спрямована на виховання у малят доброти, взаємоповаги, вміння бути цікавим співрозмовником, гостинним господарем, добрим помічником для дорослих. Кожне з традиційних суспільних свят повинно стати для дітей не просто червоним листком у календарі, а й збагачувало духовно, поглиблювало знання, формувало риси характеру.
Так, підготовка до свята Перемоги - це живий процес передачі естафети поколінь. В цей день дітям особливо цікаво і потрібно послухати розповіді своїх близьких про роки Великої Вітчизняної, мужність воїнів, самовідданість трудівників тилу. Кожна сім'я багата на таке минуле. І прекрасно, коли є тому свідки - фотографії воєнних років, солдатські листи-трикутники.
Якщо у сім'ї є ветеран війни, то 9 Травня необхідно повністю присвятити йому. Подбати, щоб дідусь мав до цього дня почищений і випрасуваний костюм, на якому яскріли б нагороди за мужність, приготувати разом з дитиною сувенір, улюблені дідусем страви. А увечері зібратися всією сім'єю і послухати його розповідь.
Свято 8 Березня завжди для дітей улюблене, бо це свято дорогої мами. Підготовку до нього мають взяти на себе чоловіки в сім'ї разом з дітьми. Вони обмірковують подарунки для мами (дитина обов'язково має щось зробити своїми руками або намалювати вітальну листівку), прибирають квартиру, готують святковий обід. І, звичайно, щиро вітають любу маму, бабусю квітами.
Атрибути сімейного свята, його програма у кожній сім'ї - різні. Та не це головне.
Найважливіше - це змога відпочити, відволіктися від буденного життя, обмінятися думками, поринути в атмосферу приязні, доброти, щирості і ще й ще раз зрозуміти: ми любимо одне одного, ми одне одному потрібні.
Коментарі
Дописати коментар